Dnia 22 marca na świecie obchodzony jest Światowy Dzień Wody. Jest to święto ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z 1992 roku.
W tym roku i w naszej szkole podjęliśmy szereg działań, by zwiększyć świadomość i wiedzę o tym, że: prawem człowieka jest dostęp do czystej wody, 703 miliony ludzi na świecie nie mają dostępu do bezpiecznej wody pitnej, nasze działania mają wpływ na zużywanie wody i jest ona dobrem, o które musimy dbać szczególnie.
Klasa 8c podczas zajęć wiedzy o społeczeństwie rozmawiała o „Dostępie do wody” poszukując odpowiedzi na pytania: Czy wszyscy ludzie potrzebują wody w równym stopniu? Jakie problemy wynikają z braku dostępu do wody, w jakich częściach świata jest najmniejszy dostęp do wody? Czy wydobywanie wody spod ziemi jest drogie? Kto w społeczeństwie najbardziej cierpi z powodu braku dostępu do wody? Jak swoją konsumpcją i indywidualnymi wyborami możemy wpływać na ograniczenie zużycia wody? Podczas zajęć uczniowie obejrzeli film z serii Explained „World’s water crisis” i „Woda nie tylko w kranie”, pracowali z kartami pracy oraz wykonali gazetkę „Co dla ludzi oznacza brak dostępu do wody?”, która zawisła na tablicy w sali 16.
Uczniowie z klas 4c, 5c, 6a, 6b i 6c na lekcjach plastyki tworzyli plakaty związane ze świętem, które wywieszone zostały na szkolnych korytarzach. W przestrzeni szkolnej na II piętrze wyeksponowana została publikacja plakatowa „Nie tylko suche fakty”. Poza przeczytaniem informacji na temat dostępu do wody na świecie, kryzysami wodnymi i pomocą wodno-sanitarną uczniowie mogli zeskanować kod QR i obejrzeć nagrania wideo.
W klasie 5b odbyła się bardzo interesująca prelekcja, którą prowadziła pracownica Wód Polskich. Uczniowie dowiedzieli jak dbać o wodę, jakie są jej zasoby oraz dlaczego dochodzi do powodzi. Było też koło fortuny i słodkie nagrody. Nasz gość wręczył nam książkę „Woda Źródło życia. Wszystko o najważniejszej substancji na Ziemi” oraz dwie broszury „Jak ograniczyć zużycie wody w rolnictwie oraz na gruntach leśnych” i „Bezpiecznie nad wodą z aktywnymi błękitnymi”. Uczniowie otrzymali również „Wodne memory” i zestaw kredek.
Z większą wiedzą i świadomością dbania o wodę skończyliśmy realizację naszego projektu realizowanego we współpracy z Polską Akcją Humanitarną.
Red. E. Wojtusik